Tankar i Thailand!

Jaha! Hade inte riktigt planerat in att bli sjuk under resans gång! Men nu sitter man här i huset i Hua Hin & väntar på att 40 st antibiotikatabletter skall knappras upp! Sen är jag tydligen frisk igen! Blir en del filosoferande i denna lilla stad när man svävar mellan frisk & sjuk... tänkte att jag kunde lika gärna dela med mig mig, nu när man har tid och allt!

Frihetens synder!

Publicerad 2011-03-08 17:37:22 i Allmänt,

Mat och måltider är komplexa. De utgör ofta en stor del av vår livsstil, precis som vår livsstil i stor del utgörs av vår mat och måltider. Ett fenomen som jag har uppmärksammat är hur många människor jag möter verkar ha uppfattningen om att äta bra, nyttig och hälsosam mat ofta är förknippat med att välja bort något. Att inte ha den totala friheten att äta vad man vill! Friheten att äta vad vi vill har vi i stor utsträckning i västvärlden idag. Beroende av hur vi väljer får vi också olika resultat. Sund och hälsosam mat ger den näring och energi våra kroppar behöver vilket också resulterar i att vi orkar mer och mår bättre! Genom att välja att äta fet och sockerrik mat, i kombination till stillasittande, skulle man kunna hårddra det till att säga att man väljer bort att må bra! Så fokus bör kanske snarare ligga på vad man vill få ut av de val vi gör!

 

Nyttig mat är också ofta förknippat med att det är tråkigt, smaklöst och komplicerat. ”Jag kan inte laga sån mat” och ”vet inte vad jag ska köpa när jag är i affären” är återkommande ursäkter för att fortsätta i samma gamla fotspår. Nej men ta reda på det då!!! Vi surfar och googlar det mesta, affärer, restauranger & människor runt omkring har med stor säkerhet flertalet tips! Ursäkterna är många. Men ingen tvingar någon till att lägga om sin kost och livsstil, det måste man själv vilja för att det skall hålla! Argumentlistan kan göras lång: Hälsa, välmående, mage, lukt, ork, skönhet, sjukdomar, vikt… Ett välfärdsfenomen som man inte ens undkommer här i Thailand! Välfärden genererar i att man ser donuts, glass, coffeshakes, tårtor och snabbmat överallt i de etablerade städerna och turisthålorna! Jag var ute och åt lunch med 3 thailändare för ett tag sedan. Jag var den enda som drack vatten, de andra delade på 2 stora petflaskor Cola! Jag var den första som slutade att äta (det händer väldigt sällan). Jag var den enda som inte tog efterrätt, och då menar jag inte ett fat med frukt.  Alla de 3 thailändarna hade "mycket att älska" och gnällde över det konstant! Överallt ser jag människor som väljer, och i samma stund de väljer, så väljer de även bort något annat! Jag lever inte strikt någonstans enligt någon matfilosofi, utan gillar den mat jag är sugen på men också som får mig att må bra!

 

Enligt min åsikt såskulle livet vara sjukt trist utan last och synd! Våga leva farligt! Ingen kommer ihåg en fegis! Men välj dina laster, man kan inte lastas allt för tung, då orkar man inte bära till slut! Det viktiga är väl egentligen att vi kan må bra i våra val! Så länge man inte gnäller och det går ut över andra. (nära och kära får faktiskt stå ut med lite gnäll ibland, det räknas inte) Men att konstant sitta och gnälla om hur fet man är medan man trycker i sig mat och läsk, vet jag inte hur jag skall hantera! Men det är även jobbigt när man skall behöva backa sin livsstil och sina (mat)val nför människor som inte har tillräckligt mycket eget att sköta. Själv väljer jag genom att välja bort sådant jag inte gillar och mycket som inte får mig att inte må bra (i alla fall med tanken i stunden och den närmsta framtiden).

 

Hembakade bakiskakor med extra allt! Made by: L&D - dagen före nyår till dagen efter nyår!

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Linda

Just nu i Asien!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela