Tankar i Thailand!

Jaha! Hade inte riktigt planerat in att bli sjuk under resans gång! Men nu sitter man här i huset i Hua Hin & väntar på att 40 st antibiotikatabletter skall knappras upp! Sen är jag tydligen frisk igen! Blir en del filosoferande i denna lilla stad när man svävar mellan frisk & sjuk... tänkte att jag kunde lika gärna dela med mig mig, nu när man har tid och allt!

Tyst, hungrig & upplyst?

Publicerad 2011-03-03 04:11:48 i Allmänt,

Många människor i västvärlden ägnar all sin tid för att stressa och lägga all sin tid på att arbeta. Målet är ofta att tjäna massvis med pengar. Många människor tar också stora lån och spenderar också pengar de egentligen inte har.  Ofta på saker de inte saker behöver. För att vinna status och skapa intryck som inte kommer att bestå. Ofta hos människor de inte gillar!

 

 

Jag gillar att shoppa! Fina saker finns det gott om! I Thailand finns det överhuvudtaget väldigt gott om saker att shoppa! Har köpt några klänningar, armband och glasögon, men känner mig "mätt" på alla saker... Istället tänkte jag "köpa mig" inre lugn och snygga armar! Yoga och meditation är det som står på kartan här näst. Har aldrig yogat, men känner att det är hög tid att prova på. Yogan sägs inte endast ge styrka och ge uthållighet utan tålamod och lugn. Två egenskaper jag behöver mer av. Har dock beslutsångest angående om jag skall åka upp till norra Thailand (troligtvis då Chiang Mai) eller söderut, mot stränderna och öarna.  Utbudet av yoga är lite olika. I norra Thailand finns inte heller stränder, vilket också måste beaktas och vägas in. Vad göra efter yogan utan strand?

 

I Chiang Mai erbjuds ett disciplinerat meditationsalternativ som har väckt min nyfikenhet. En kurs på minst 10 dagar, men enligt rekommendation bör vara på 26 dagar. Under dessa dagar får du inte prata med någon förutom din lärare, du får ej äta efter kl 12 på dagen, du får inte utöva egna aktiviteter (ex yoga eller läsa en bok). Kursen går i princip på att du mediterar nästan hela tiden. Denna kurs har inget pris utan utgår i donationsbetalning. Vet inte om de förväntar sig en viss summa i donation, men det har inte dykt upp några varningar då jag läst på kring detta alternativ!

 

No more food?

 

Har dock svårt att se mig själv vara hungrig och tyst i 10-26 dagar i jakt på mitt inre lugn. Snygga armar lär jag ju inte heller få, men en stor dos tålamod…? Det skulle vara en så häftig utmaning. I min lidelse vill jag bli upplyst. Om inte annat så kommer jag bli upplyst om hur bra man har det när man får äta vad man vill, när man vill…

 

Räcker inte med att skaffa glasögon för att bli upplyst...

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Linda

Just nu i Asien!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela