Tankar i Thailand!

Jaha! Hade inte riktigt planerat in att bli sjuk under resans gång! Men nu sitter man här i huset i Hua Hin & väntar på att 40 st antibiotikatabletter skall knappras upp! Sen är jag tydligen frisk igen! Blir en del filosoferande i denna lilla stad när man svävar mellan frisk & sjuk... tänkte att jag kunde lika gärna dela med mig mig, nu när man har tid och allt!

”Chock dii pi mai”

Publicerad 2011-03-10 02:51:02 i Allmänt,

I april firas det thailändska nyåret, Songkran.  Som jag förstått det firas det mellan den 13:e och 15:e. Den thailändska tidsräkningen utgår inte från samma som vår. Utan de räknar naturligtvis efter Buddhas födelseår. (Buddhisterna i alla fall). Ska bli jättekul att få uppleva. Min mor och bror var här något år i april, så jag har fått höra lite om hur det går till!

 

Förutom de religiösa ceremonierna och tempelbesök, så utbryter också vattenkrig! Alla kastar vatten på varandra, och de struntar fullkomligt i om du är turist! Mor berättade att de fanns de turister som blev jättegriniga på att de blev ”utsatta” för detta! Men då får man väl som grinig turist se till att hålla sig inomhus då! Oömma, lätta kläder, gärna nybadad sedan innan (så man fortfarande är blöt) tror jag är ett vinnande koncept! Kanske någon liten form av ”vattenvapen” också! Sen är det bara att vara med och blöta ned! Tydligen så används allt möjligt under vattenkriget! Vattenpistoler, hinkar – till och med elefanter!  Så ett gott nytt år till blir det förhoppningsvis i år! På thai är frasen för "Gott nytt år" - ”Chock dii pi mai".

Kommentarer

Postat av: Magnusson

Publicerad 2011-03-10 19:14:17

Vitt linne på va ? :p



Jag vill också leka vattenkriiiiig! Härligt att få leka lite, även som vuxen!

Postat av: Linda

Publicerad 2011-03-11 12:33:17

Vitt linne & hotpants! "The uniform of vattenkrig!" Egentligen endast därför jag vill vara med! ;)

Postat av: Magnusson

Publicerad 2011-03-13 16:45:07

Wohoo!! Vart alldeles varm här borta.. i kylan! hahaha!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Linda

Just nu i Asien!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela